חניונים

מדד ערך גלובס
29 אוקטובר, 2012

החניונים בראשל"צ משלמים עשירית מהחניונים בחיפה

האם תעדיף הארנונה יודע להבחין בין חניון חינם לחניון בתשלום וכיצד ירושלים מעודדת חניונים פתוחים
.
לכאורה ניתן היה לצפות שאם החניה היא בחינם, העירייה תביא זאת בחשבון בהטלת ארנונה נמוכה יותר למ"ר על שטח זה בהשוואה לחניה בתשלום. מהטבלה מטה ניתן לראות שרוב העיריות אכן מבחינות בין המצבים. לדוגמא, העיריות של תל אביב, בני ברק, חיפה, כרמיאל, אשדוד, באר שבע, אכן גובות ארנונה נמוכה יותר על חניון שלא גובים בו תשלום תמורת חניה. \הגדילה לעשות עיריית ירושלים שאינה גובה ארנונה כלל על חניונים שהם חינמיים, אולם אנו חייבים לסייג את הדיווח על המצב הנוכחי בכך שהעירייה הגישה בקשה לשרי האוצר והפנים לגבות ארנונה על חניה מקורה שאינה בתשלום.

חניה מושכת קהל

לצורך השוואה שעשינו הנחנו חניה מקורה בשטח ברוטו 2,500 מ"ר. עסקים רבים בדגש על קניונים, בונים חניות מסודרות על מנת להקל על הלקוחות. בחלק מהמקרים החניות הללו מקורות ומגינות מפני השמש והגשם ובאמת מיטיבות עם הלקוחות. יש קניונים שבהם הלקוח נדרש לשלם על החניה המסודרת ויש מקרים בהם החניה היא בחינם, מתוך הנחה שזה יביא לקוחות רבים לקניון או לאזור המסחרי.
קשה לנו להצדיק את מדיניותן של העיריות בערים נתניה, רמת גן, פתח תקווה, ראשון לציון וגבעתיים, אשר גובות ארנונה זהה על מ"ר בחניה מקורה בתשלום ושאינה בתשלום.
אף שעיריות אלו, למעט עיריית גבעתיים, גובות ארנונה נמוכה באופן אבסולוטי בהשוואה לערים אחרות, לא ניתן להתעלם מכך שהם מקילים על התנועה באזור בכך שהקימו את החניה.
ללא החניה היו הלקוחות מחפשים אפשרויות שונות להחנות את רכבם באופן שלעתים היה מכביד על התנועה באזור ומשכך יש הגיון בהטלת ארנונה נמוכה יותר על חניון זה.

נאור אליהו, מנכ"ל ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן
http://erech.co.il/sites/default/files/pdf/park.pdf