סופרמרקטים

מדד ערך גלובס
17 אוקטובר, 2012

מהעירייה, דרך מרכול לצרכן: בפריפריה משלמים יותר

בתקופה שבה מחירי המזון נמצאים בכותרות כמעט בכל יום, החלטנו לבדוק את תעריפי הארנונה המוטלת על סופרמרקטים בכמה רשויות מקומיות, בפריסה ארצית. ככל שהארנונה גבוהה יותר, היא מאלצת את בעלי העסקים לגבות מחירים גבוהים יותר על המוצר או השירות.
לאחרונה דובר רבות על עידוד הפריפריה במונחים של מגורים ותעסוקה, אולם במחירים של מוצרי המזון, הנתונים מראים את המרחק הגדול שבין הרצוי למצוי בתחום תעריפי הארנונה על עסקים המוכרים מוצרי יסוד.

לצורך ההשוואה הנחנו קיומו של סופרמרקט בשטח של 3,000 מ"ר ברוטו, שלצדו מחסן בשטח של 1,000 מ"ר ברוטו, וכן חניון לא מקורה ללא תשלום בשטח של 4,000 מ"ר. במקרים שבהם יש ברחבי העיר תעריפים שונים למסחר, הסופרמרקט נמצא האזור היקר של העיר.
מהטבלה עולה בבירור שמגדל העמק, עפולה וכרמיאל הן "מלכות" הארנונה, גבוהות באחוזים ניכרים מירושלים, מתל אביב ומערים נוספות במרכז הארץ.
נתניה וחיפה גובות ארנונה נמוכה יחסית מסופרמרקטים, ומפתיעות לטובה בתחום זה.
באר שבע גובה ארנונה גובהה במיוחד על השטח הבנוי (סופרמרקט ומחסן) ואף שאינה גובה ארנונה על החניה, הארנונה בה קרובה לזו שבתל אביב.
הגדילה לעשות מגדל העמק: הארנונה על כל הרכיבים היא הגבוהה ביותר מבין הערים שנבדקו, ומשכך הארנונה גבוהה בעשרות ובמאות אחוזים מערים אחרות, ואנו מתקשים להצדיק מצב זו 
עיריית מגדל העמק גובה על אותו שימוש מיליון שקלים יותר מעירית נתניה.

רשויות שונות מתייחסות בצורה אחרת למחסן הצמוד לנכס ומשמש אותו. עיריית רמת גן החלה החלה בשלב מסוים לפצל את החיוב של הארנונה לתעריפים שונים בין הסופרמרקט והמחסן, וגם ראשון לציון נוהגת כך, אולם לרוב רק באמצעות ייצוג מקצועי ולא בפנייה ישירה של בעלי העסקים.
מאידך עיריית פתח תקוה הפסיקה לבצע פיצול בין התעריפים של המחסן והסופרמרקט בטענה של "טפל הולך אחר העיקר", אולם בית המשפט המחוזי פסק שעליה לפצל את החיובים הללו, ועתה מונח נושא זה לפתחו של בית המשפט העליון בעקבות ערעור על ידי העיריה על החלטת בית המשפט המחוזי.

נאור אליהו, מנכ"ל ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן
http://erech.co.il/sites/default/files/pdf/marcol.pdf