מסעדות ירושלמיות משלמות יותר
השוואה בין אזורים סמוכים זה לזה בארץ מגלה כי לפעמים עיר גובה מעסקים ומתעשייה ארנונה נמוכה יותר מאשר בישובים כפריים
האם ארנונה במועצות האזוריות והמקומיות צריכה להיות זולה יותר בהשוואה לעיר הגדולה הסמוכה אליה, או אולי עליה להיות יקרה יותר מהעיר
הגדולה הסמוכה?
באחרונה מדברים הרבה על התחדשות עירונית ברוב המקרים מדובר בבניה לגובה בכל מיני ערוצים ודרכים, משיפוץ בניינים לפי תמ"א 38 ועד בניית מגדלים מתוך מטרה לנצל באופן יעיל יותר את השטח העירוני.
בקרב מתכננים יש כיום נטייה להעדיף בנייה בשטח המועצות האזוריות, משום שהן נושאות אופי כפרי יותר, וכך לגבי פיתוח ובנייה בשטח המועצות המקומיות שהן בעלות האופי השקט בהשוואה לעיר.
בדקנו והשווינו בין חיובי הארנונה בקבוצות הללו של עיר מרכזית באזור גיאוגרפי ובסמוך לה יישובים של מועצות אזוריות(מ"א)ומועצה מקומית(מ"מ)סמוכה.
השווינו בין תעריף ארנונה למ"ר ברוטו לשנה למגורים למסחר ותעשייה.לצורך ההשוואה הנחנו מגורים בשטח ברוטו של 100 מ"ר,מסחר בשטח 100 מ"ר ותעשיה בשטח 500 מ"ר.
נזכיר כי בחלק מהיישובים במועצות האזוריות גובים בנוסף לארנונה למועצה האזורית גם מס מטעם ועד מקומי.
ניסינו לבדוק אם קיים קשר בין גובה הארנונה למגורים לבין הדירוג החברתי-כלכלי של אותו יישוב.
מהטבלה מטה מסתבר שאין כללים ברורים ביחס לגובה הארנונה בקטגוריות האמורות.
ירושלים גובה ארנונה למגורים,יקרה יותר בהשוואה למועצה המקומית מבשרת ציון, אולם בקטגוריות של מסחר ותעשייה, מבשרת ציון יקרה יותר.חיפה יקרה יותר מזכרון יעקב בכל הקטגוריות, לעומתן כפר סבא,מודיעין ובאר שבע זולות יותר בארנונה למגורים בהשוואה למועצות המקומיות הקרובות אליהן,אולם בארנונה למסחר ותעשייה הערים הללו יקרות יותר בהשוואה למועצות המקומיות והאזוריות הסמוכות להן.